تبلیغات
وبلاگ احمد علیزاده فلاح - سوره حدید(پایانی)

یا امیرالمؤمنین حیدر

سوره حدید(پایانی)

تاریخ:سه شنبه 23 تیر 1394-07:49 ق.ظ

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ ﴿٢٥﴾ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِیمَ وَجَعَلْنَا فِی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْکِتَابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿٢٦﴾ ثُمَّ قَفَّیْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّیْنَا بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَآتَیْنَاهُ الإنْجِیلَ وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿٢٧﴾

به راستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشكار روانه كردیم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهایى است پدید آوردیم تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان او و پیامبرانش را یارى مى ‏كند آرى خدا نیرومند شكست ناپذیر است«25»

و در حقیقت نوح و ابراهیم را فرستادیم و در میان فرزندان آن دو نبوت و كتاب را قرار دادیم از آنها [برخى] راه‏یاب [شد]ند و[لى] بسیارى از آنان بدكار بودند«26»       

آنگاه به دنبال آنان پیامبران خود را پى‏درپى آوردیم و عیسى پسر مریم را در پى [آنان] آوردیم و به او انجیل عطا كردیم و در دلهاى كسانى كه از او پیروى كردند رافت و رحمت نهادیم و [اما] ترك دنیایى كه از پیش خود درآوردند ما آن را بر ایشان مقرر نكردیم مگر براى آنكه كسب خشنودى خدا كنند با این حال آن را چنانكه حق رعایت آن بود منظور نداشتند پس پاداش كسانى از ایشان را كه ایمان آورده بودند بدانها دادیم و[لى] بسیارى از آنان دستخوش انحرافند«27»

نکته ها:

1. خداوند پیامبران را با بینات(معجزات و دلایل روشن عقلی) و کتاب و میزان(وسیله سنجش قوانین شریعت) فرستاد تا مردم را به عدالت دعوت کنند.

2. هدف از ارسال رسل این بوده که مردم خود مجری عدالت و قسط شوند و خود بدین کمال دست یابند و لیکن هرچند جامعه و افراد آن فرهیخته شوند باز همه در پی عدالت نیستند لذا لازم است ضمانت اجرای نیز داشته باشد بنابرین از انزال حدید یعنی خلقت آهن برای برخورد با این گونه افراد سخن می گوید که مولی علی(ع) انزال حدید را به سلاح و غیر سلاح تعبیر می کنند .

3. در آیه از فوائد دیگر آهن نیز سخن گفته است و در سوره سبأ/10و11 از آهن برای زره بافی و در سوره کهف/96 از استفاده آن در صنعت سد سازی آمده است.

4. کتاب برای پنج پیغمبر نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد(ص) نازل شد.

5. پیامبران بعد از نوح و ابراهیم همه از نسل این دو پیامبر الهی هستند .

6. همه ذریه پیامبران لاجرم هدایت یافته نیستند چه بسا افرادی چون پسر نوح باشند
7. خداوند پیامبران متعددی را فرستاد و از آن جمله حضرت عیسی بود که پیروانش چند ویژگی خوب داشتند:1.رأفت 2. رحمت  که خداوند به آنها عطا کرده

و 3. رهبانیت که خود برای خود برگزیده بودند که برای خدا و مقابله با مستکبران و حفظ ایمان خود گوشه گیری را اختیار می کردند گرچه بعد ها آن هدف گذاری اولیه را رعایت نکرده و رهبانیت باطلی را رقم زدند که در اسلام به طور کلی مورد نهی قرار گرفت.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ ﴿٢٨﴾ لِئَلا یَعْلَمَ أَهْلُ الْکِتَابِ أَلا یَقْدِرُونَ عَلَى شَیْءٍ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَأَنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿٢٩﴾

اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید از خدا پروا دارید و به پیامبر او بگروید تا از رحمت‏ خویش شما را دو بهره عطا كند و براى شما نورى قرار دهد كه به [بركت] آن راه سپرید و بر شما ببخشاید و خدا آمرزنده مهربان است«28»      

تا اهل كتاب بدانند كه به هیچ وجه فزون‏بخشى خدا در [حیطه] قدرت آنان نیست و فضل [و عنایت تنها] در دست‏خداست به هر كس بخواهد آن را عطا مى‏ كند و خدا داراى كرم بسیار است«29»
نکته ها:
1. مخاطب آیه می تواند مسیحیان آیه قبل باشد که به اسلام گرویدند مانند مسیحیان حبشه که با هدایت گری جعفر بن ابی طالب ایمان آوردند و به کمک مسلمین برخاستند و می تواند مراد مؤمنانی باشد که ایمانی عمیق توأم با عمل دارند باشد
2. به این مؤمنان سه موهبت داده می شود:الف: دو سهم و نصیب از رحمت الهی ب:نور و روشنایی در دنیا و آخرت که در دنیا همان نور قرآن و بصیرت است و در آخرت نور ایمان ج: غفران و آمرزش گناهان
3. بین تقوا و روشن بینی رابطه است انسان متقی اهل بصیرت است آن که آلوده به گناه است بصیرت هم ندارد آیات 29 انفال و 282 بقره بر این مطلب دلالت دارد.
4.این عنایت به مؤمن در مقابل ادعای اهل کتاب است که خود را اهل فضل می دانستند و دیگران را بی بهره و حال آنکه فض و عنایت از آن حداست به هر که بخواهد می دهد و فضل او بزرگ است
پس از خدا درخواست می کنیم با فضلش با ما رفتار کند.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo